Ritual.cz

Přihlášení

Kdo je tu

Právě přítomno: 33 hostů a žádný člen

Statistiky

Uživatelé
3
Články
12
Počet zobrazených článků
25208

Reklama

aneb Mlsejte zdravě a bez výčitek

Kakao je superpotravina a skutečná čokoláda kvalitní, energeticky a výživově bohatá strava. Skutečná čokoláda totiž obsahuje z hlediska nutričních hodnot dostatek proteinů (bílkovin), vlákniny, tuků i cukrů. V případě čokolád se třtinovým nebo kokosovým sladidlem je situace daleko příznivější než u cukrovinek s rafinovaným bílým cukrem, který je zákeřným bílým zabijákem. Cukr způsobuje mnoho civilizačních chorob od oslabení imunitního systému, rizika obezity, cukrovku II. typu, onemocnění srdce a cév, zvýšení hladiny cholesterolu, bolesti hlavy, deprese, ale i zvýšení rizika rakoviny, hemeroidů a kvasinkových infekcí.

Naproti tomu třtinová melasa obsahuje ze 75 - 85 % hmotnosti sacharózu (ve vysušeném stavu) a dále v menší míře glukózu a fruktózu. Obsahuje vitamín A, některé vitamíny skupiny B, vitamín C, D a E a minerály - například vápník, železo, sodík, draslík, ale i chrom, zinek, selen, mangan, molybden, měď, hořčík, fosfor a další. Jsou v ní i důležité aminokyseliny. Proto je přírodní neprocesovaný třtinový cukr nebo dehydratovaný třtinový džus - panela zdravější než bílý rafinovaný cukr. Ale ani s třtinovým sladidlem není třeba to přehánět. Ještě zdravější alternativou je pak nektar z kokosových květů, který má nízký glykemický index. Dnes docela populární stévie však díky své specifické chuti do skutečné čokolády nepatří.
Kakao je opravdu výjimečným zdrojem živin. Obsahuje na 300 chemicky identifikovatelných látek, což z něj činí jednu z nejkomplexnějších potravin planety. Kakao obsahuje široké spektrum minerálů, vitamínů a antioxidantů. Je primárním zdrojem zejména hořčíku a organické síry, přičemž právě nedostatek hořčíku je považován za nejčastější příčinu výskytu srdečních chorob. Podle vědeckých výzkumů je kakao nejbohatší plodinou na antioxidanty. Obsahuje přibližně 10 % flavonoidních antioxidantů, což je 2x více než červené víno a 3x více než zelený čaj.
Obsahuje rovněž anandamid, arginin, dopamin, tryptofan a fenyletylamin. Anandamid je endogenní kanabinoid přirozeně přítomný v lidském mozku, spojovaný s pocity blaženosti a uvolnění. Arginin je považován za přírodní viagru. Tryptofan je esenciální aminokyselina, která je prekurzorem serotoninu, významného neurotransmitteru ovlivňujícího naše nálady a pocity. Fenyletylamin, který bývá nazýván hormonem lásky a štěstí, je endogenní amfetamin. Je syntetizován z aminokyseliny fenylalanin a kakao je jeho bohatým zdrojem. V mozku vyvolává uvolnění dopaminu, dalšího neurotransmitteru, který má vliv na nálady. Ke zvýšené sekreci této látky dochází například při orgasmu.
Kakao v sobě navíc skrývá MAO inhibitory (MonoAmin Oxidase Inhibitory), které zpomalují odbourávání neurotransmitterů, tj. zajišťují jejich setrvání v krevním oběhu, a tak umožňují delší trvání příjemné nálady. Všechny tyto látky společně s hořčíkem a vitamíny řady B, které jsou důležité pro správnou funkci mozku, příznivě ovlivňují centrální nervový systém. Kakao rovněž obsahuje vysoké množství theobrominu a stopové množství kofeinu. Theobromin tvoří až 2,7 % obsahu kakaa. Stimuluje centrální nervový systém, uvolňuje svalstvo a rozšiřuje cévy, a tak napomáhá snižování krevního tlaku. Má asi 1/2 stimulační síly jeho příbuzné molekuly kofeinu. Stimuluje srdce a má diuretické účinky. Existující výzkumy prokazující, že pražené kakaové boby vařené ve vodě vyvolávají efekt podobný šálku černé kávy.

Účinky konzumace kakaa a čokolády z pohledu některých vědecký nebo klinických studií:
1. Podle profesorky Mary Englerové z University of California v San Francisku je doporučené množství skutečné čokolády 200 g za týden.
2. Podle 9leté švédské studie snižuje pravidelná konzumace hořké čokolády krevní tlak a snižuje riziko srdečního infarktu a mozkové mrtvice až o 39 %.
3. Vědci z Kodaně zjistili, že hořká čokoláda snižuje chuť na sladké, slané a mastné potraviny a nabízí pocit sytosti, což má pozitivní vliv na redukci hmotnosti.
4. Finská studie prokázala, že ženy, které během těhotenství konzumovaly čokoládu, následně lépe zvládaly mateřský stres a jejich děti byly klidnější a usměvavější.
5. Profesor Claudio Ferri z university L’Aquila v Itálii potvrdil, že flavonoidy, které zvyšují produkci oxidu dusnatého, už po 15 dnech konzumace pravé čokolády snížily inzulinovou rezistenci až o 50 %.
6. Vědci z University of California v San Diegu a vědci ve Švýcarsku společně došli k závěru, že pravidelná denní konzumace 40 g hořké čokolády snižuje hladinu stresového hormonu kortizol a tím i metabolické účinky stresu.
7. Vědci v Londýně přišli se zjištěním, že po 3 měsících konzumace čokolády s vysokým obsahem flavonoidů, se doba do zarudnutí kůže, při styku se slunečním zářením, zdvojnásobila.
8. Výzkumnící z University of Nottingham zjistili, že pití teplé čokolády zvýšilo na 2-3 hodiny průtok krve do klíčových částí mozku, což se projevilo jeho zlepšenou výkonností a vyšší pozorností.
9. Vědci z Oxfordské univerzity a z Norska na dlouhodobé studii zjistili, že senioři, kteří pravidelně a dlouhodobě konzumují čokolády bohaté na flavonoidy, mají lepší kognitivní testy než ostatní.
10. Profesorka Maria Belvisi, specialistka na respiračních onemocnění z Národního institutu srdce a plic v Londýně potvrdila, že theobromin obsažený v čokoládě ovlivňuje bloudivý nerv (Nervus Vagus) a tiší kašel rychleji než kodein, a to bez vedlejších, pro kodein typických účinků, jako jsou únava, ospalost a malátnost.

(Zpracováno dle prezentace Lyra Chocolate CZ a Chocolate pictures s.r.o.)

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit